Vijf tips voor een geslaagd referentiebezoek

Softwareselectietrajecten: wie kent ze niet? Je spreekt met verschillende softwareverkopers en de ene oplossing biedt nog meer mogelijkheden dan de andere. Na een aantal verkoopgesprekken wordt het steeds minder duidelijk waar het echte verhaal stopte en het verkoopverhaal begon. Een goed instrument om hier meer over te weten te komen is het uitvoeren van een referentiebezoek. Maar, hoe haal je daar nou het meeste uit? 2-cnnct helpt je graag op weg!

Come as you are

Denk goed na over wie de software binnen jullie organisatie het meeste zal gaan gebruiken en wie hen goed kan vertegenwoordigen bij een referentiebezoek. Het is niet zinvol om met een hele delegatie te gaan, maar wanneer de juiste mensen ontbreken kan dat erg zonde zijn. Zoek je een volledig nieuw ERP? Stuur dan niet alleen de IT’er en iemand van Finance maar denk goed na wie nog meer een sleutelrol kunnen spelen in een goede keuze. Zoek je alleen een nieuw boekhoudsysteem? Laat de voorman dan lekker thuis! Dat is niet alleen efficiënt voor jullie maar houdt ook de inbreng aan de kant van de referentieorganisatie overzichtelijk en relevant.

Kom voorbereid en evalueer achteraf

Uiteraard hoop je dat het gesprek snel op gang komt en blijft. Om dat te bevorderen maar vooral om geen relevante vragen te vergeten te steleln, is het zinvol om vooraf na te denken over wat je nou echt te weten wil komen. Zo breng je structuur in het gesprek en zorg je ervoor  dat je er voor beide partijen een nuttige aangelegenheid van maakt. Bovendien: als je van tevoren bedenkt welke punten je graag in een referentiebezoek wilt ophalen, is het eenvoudiger om achteraf te analyseren welke lessons learned je bij welke bezoeken hebt opgehaald.

Begrijp resultaat en context

Natuurlijk wil je graag weten hoe het project bij de referentieorganisatie is verlopen en/of deze nog tevreden is met pakket en leverancier. Om daar echter een volledig beeld bij te krijgen zorg je ervoor om ook vragen te stellen over bijvoorbeeld het selectietraject. Hoe is dat gegaan? Waar bestond de keuze uit? Het implementatietraject, hoe heeft de klant dat geregeld? Hoe heeft de leverancier zich opgesteld? Hoe is er omgegaan met backstaffing? Hoe is de adoptie gemanaged? Vragen over deze onderwerpen helpen je te begrijpen waarom sommige projecten slagen, en andere niet.

Achterhaal de relatie tussen de referent en de leverancier

Elk goed referentiebezoek is nuttig, maar het is goed om je ervan bewust te zijn dat de referentiebezoeken niet altijd belangeloos (en dus objectief) zijn. Dat kan op zich natuurlijk geen kwaad (sterker nog: iedere nieuwe referent is een goede motivatie voor een leverancier om optimaal te presteren in een project), maar het is wel goed om er zeker van te zijn dat de antwoorden die je krijgt ook echt een representatief beeld vormen van de feitelijke situatie. Of en hoe er kans bestaat op gekleurde antwoorden: probeer hier tijdens een referentiebezoek of in de voorbereiding daarop netjes achter te komen.

Gebruik je (en ons) netwerk

Eén referentiebezoek helpt je waarschijnlijk al goed op weg, maar het wordt pas echt zinvol als je er een aantal gaat uitvoeren – per leverancier, of bij de verschillende partijen die nog op je shortlist staan. Kandidaten hiervoor kun je natuurlijk vinden via de leverancier, maar minstens zo goed in het netwerk van jezelf en dat van ons. Bovendien nemen we je graag mee in de best practices die wijzelf, onze klanten en ons netwerk door de jaren heen hebben opgedaan.

Verder praten?

Heb jij ook behoefte aan een validatie van je softwarekeuze, of praat je graag eens verder over hoe je tot een succesvolle selectie komt? We komen graag met je in contact!

Cases & Solutions

Luminis

Softwareselectie in de praktijk: een toekomst bestendig systeem voor Luminis

Luminis is een snelgroeiend software- en technologie bedrijf met verschillende vestigingen in Nederland en de UK. Met haar diensten loopt Luminis voorop als het gaat om de nieuwste opkomende technologieën. Zo werken zij voornamelijk met cloudtechnologie, door middel van consultancy en eigen producten. Toch is de technologie die intern bij Luminis wordt gebruikt niet geoptimaliseerd en kost het handmatige werk nog teveel tijd. Wij spraken Laurens Miedema, CFO Luminis, over de softwareselectie en keuze voor een overstap van Exact naar Microsoft Business Central.

Lees meer
RFP template free download

Find P.E.S.T.O. in our free RFP template!

The back-office is arguably the most critical asset of your organization. Yet, many organizations are stuck in legacy old-fashioned back-offices. According to Gartner, 87% of senior business leaders view digitalization as a top priority. At one point, management identifies bottlenecks and inefficiencies within your current back-office and announces to renew it. You are, in turn, asked to write a Request For Proposal (RFP). Where do you start? How can you write the best RFP? Download our free RFP template and use the PESTO-method!

Lees meer
All cases