Digitaal transformeren: de weg naar Topcon 2.0

Is het bouwen van een IT-strategie voldoende om een organisatiebrede hypergrowth te kunnen realiseren? Roland Appelhof, IT-director binnen Topcon, vind dat er veel meer bij komt kijken! In deze case deelt Roland welke factoren volgens hem de focus verdienen binnen een digitale transformatie. Ben jij benieuwd hoe Roland een digitaliseringsslag maakte binnen de eyecare business unit van Topcon? Lees dan snel verder!

Topcon Corporation

Het menselijk leven verrijken door geavanceerde technologieën: dat is het motto van Topcon. Met behulp van deze geavanceerde technologieën, wil Topcon uitdagingen overwinnen op het gebied van ‘gezondheidszorg’, ‘landbouw’ en ‘infrastructuur’. Roland Appelhof is binnen Topcon IT-director van de eyecare business unit. Deze sector ontwikkelt hardware, software en services om vroegtijdig oogziekten te kunnen herkennen en analyseren. ‘Wij zijn zelf manufacturer met R&D en productiefaciliteit in Japan.’

Topcon eyecare is verdeeld in 3 regio’s: Azië, Europa en Amerika. Door de landenstructuur is het lastig om bij te houden waar iedereen mee bezig is. Voor een betere onderlinge samenwerking en het ondersteunen van een organisatiebrede groei, is Topcon globaal verschillende digitaliseringsprojecten aan het uitrollen.

Digitale transformatie

Als IT-director is de primaire taak van Roland om een IT-strategie te bouwen die een nieuwe Topcon 2.0 kan verwezenlijken. Echter, Roland zag al snel in dat dit niet alleen bereikt kan worden met IT. Daarom schaakt Roland binnen de digitale transformatie van Topcon op verschillende borden. Zo is Topcon bezig met het consolideren en alignen van alle data van de verschillende landen. Deze data worden opgeslagen in een data warehouse waar alle landen digitaal toegang tot hebben. Op basis van deze data kan er beter samengewerkt worden, kunnen landen van elkaar leren én wordt Data Driven Decision Making mogelijk.

Ook ziet Roland customer service als belangrijk aandachtspunt binnen het digitaliseringsproces. Om klanten van verkoop tot onderhoud van de juiste service te voorzien, werd in het verleden Salesforce geïntroduceerd. Binnen deze tool bouwt Topcon functionaliteit die het aankoopproces van een klant aanzienlijk kan versimpelen en versnellen. Al is het simpelweg implementeren van deze tool niet genoeg volgens Roland. ‘De uitdaging is om de organisatiedoelen en de visie inzichtelijk te krijgen, zodat je weet hoe je de tool moet gebruiken om hier naartoe te werken.’

Medewerkers meekrijgen met digitale veranderingen

Om als bedrijf digitaal te kunnen transformeren, is het noodzakelijk om bepaalde nieuwe tools te implementeren. Volgens Roland is het van essentieel belang om intern de redenen achter deze implementaties uit te leggen, omdat er anders weerstand kan ontstaan. Er heersen verschillende culturen binnen het bedrijf en dat vereist verschillende aanpakken. Daarom is het belangrijk dat er goed gecommuniceerd wordt over het doel.’ Wanneer je dit regelmatig herhaalt en ervoor zorgt dat iedereen met elkaar naar hetzelfde doel werkt, kun je volgens Roland als bedrijf groeien.

De invloed van COVID-19 op digitaliseringsplannen

Roland werd middenin de coronaperiode aangenomen voor deze functie. Topcon heeft op de lange termijn gekeken weinig negatieve gevolgen ondervonden van COVID. Volgens Roland heeft COVID zelfs juist de ruimte gegeven om meer stappen te nemen in het digitaliseringsproces. ‘We hadden in de spaarmodus kunnen gaan en op overlevingsstand, maar we hebben juist doorgezet om te groeien. Daarnaast werkte Topcon voor COVID al met Cloud-systemen en -applicaties, dus dat ging erg soepel in combinatie met het thuiswerken.’

Forecasting in de eyecare business

Roland vindt forecasting voor het produceren van hun producten in combinatie met het leveren aan de klanten nog een uitdagend onderwerp. Er zit namelijk veel tijd en geld in de productie en de markt kan zeer adhoc zijn. Het is dus van groot belang dat de voorspellingen goed gebeuren. Roland verwacht dat dit met de komst van betere data in combinatie met machine learning over een tijdje sneller en beter mogelijk is, maar wel met een kanttekening. ‘Er kan wel een forecast uit een systeem komen, maar je moet als mens wel blijven checken of dit realistisch is. Het kan namelijk ook zijn dat het algoritme of de data niet kloppen, waardoor jij een verkeerde uitkomst krijgt.’ Daarnaast is het volgens Roland belangrijk dat je als bedrijf niet zomaar routinematig de cijfers gebruikt. ‘Je moet je wel blijven afvragen of de gecreëerde data toegevoegde waarde heeft. Sommige dingen kun je van tevoren al logischerwijs beantwoorden. Het is dan zonde om hier onnodig tijd aan te verspillen.’

Toekomstige trends

Roland ziet nog twee grote trends opkomen. Allereerst denkt hij dat security steeds belangrijker wordt, zodat er veilig en goed omgegaan wordt met de steeds grotere hoeveelheden data. Daarnaast denkt Roland dat er in de toekomst veel gaat gebeuren met sensoring. ‘Momenteel kan er op basis van temperatuur, hartslag, hartritme en longfunctionaliteit voorspeld worden of iemand een bepaalde ziekte heeft of symptomen vertoont. Ik zie nog wel gebeuren dat we over een tijdje ook sneller meer kunnen meten en ontdekken in ogen. Door de data die men nu verzamelt krijgt men steeds meer inzichten.’

Advies voor toekomstige CIO’s/IT-directors

Het advies dat Roland een toekomstige CIO of IT-verantwoordelijke wil meegeven, is om zo snel mogelijk inzicht te verkrijgen in de businessproblematieken. Businessplannen gaan volgens hem vaak over sales die omhoog moeten en kosten die omlaag moeten, maar welke rol IT hierin kan spelen en hoe, verdwijnt vaak op de achtergrond. ‘Als je de voorkant niet begrijpt, weet je ook niet waar je aan de achterkant de focus op moet leggen. Denk dus proactief mee en leer gericht om te gaan met tools en systemen, zodat je processen slimmer kan aanpakken!’

Is jouw organisatie ook klaar voor een IT-strategie? Wij staan voor je klaar. Plan hier een kennismaking in of laat hieronder een contactverzoek achter.

Bedankt voor je bericht!

We komen zo snel mogelijk bij je terug.

Cases & Solutions

blog top ERP vendors

Top 7 ERP-leveranciers voor 2020

Een nieuw ERP? Stel dat je moet achterhalen welke ERP-systeem het beste bij je organisatie past. Dat moet niet moeilijk zijn, nietwaar? Ik ben bang dat ik slecht nieuws voor je heb. Er zijn meer dan 250 systemen waaruit geselecteerd kan worden! Het kiezen van de juiste leverancier kan lastig zijn; daarom hebben wij een lijst met de top 7 ERP-leveranciers van 2020 voor je.

Lees meer
ERP Selection Tree

Drie tips voor je ERP Selectie

Het kiezen van het juiste ERP is niet iets wat je dagelijks doet. Om je op weg te helpen geven wij je drie tips voor je ERP-selectie.

Lees meer
All cases