DELTA Fiber levert via een eigen netwerk de nieuwste generatie glasvezel met een snelheid tot 8 Gig – het snelste netwerk in de markt. Binnen IT-ontwikkeling biedt de Scrummethode grote voordelen, zo ook bij deze organisatie. Lees hieronder hoe de Scrummethode bijdraagt aan het succes van de IT-teams van DELTA Fiber en hoe 2-cnnct de organisatie ondersteunt.
De telecommarkt is constant in beweging en de concurrentie onder providers is hevig. De ontwikkelingen, zoals de toenemende internetsnelheid, volgen elkaar in rap tempo op en het ‘delen’ van deze netwerken betekent dat er informatiestromen tussen de providers moeten worden opgezet en beheerd. Om vloeiend mee te kunnen bewegen in deze onstuimige markt zonder af te wijken van de strategische koers, werkt de gehele IT & Innovatieafdeling van DELTA Fiber met Scrum, een methode van het ‘Agile’ platform. Organisaties streven ernaar Agile te zijn, omdat dit ze wendbaar maakt en zorgt dat ze snel kunnen reageren op veranderende klantbehoeftes.
De Scrum-projectmanagementmethode maakt gebruik van korte iteraties, ofwel “sprints”, waarbij een Scrumteam zich focust op het behalen van duidelijk gedefinieerde doelen van elke sprint. Een team kan snel reageren op nieuwe inzichten door het structureel ophalen van (business) feedback via sprintreviews en zelfevaluatie door middel van een retrospective (terugblik). Het team doet dit op zelforganiserende wijze en heeft dus zelf de verantwoordelijkheid over de manier van werken. Dit verhoogt de betrokkenheid en motivatie van de teamleden, wat de effectiviteit van het team ten goede komt. Doordat Scrumteams flexibel en effectief werken, is dit een goed platform voor IT-ontwikkelingen in een snel veranderende markt.
Ben Vlielander van 2-cnnct is Scrummaster van twee teams binnen de IT & Innovatieafdeling van DELTA Fiber: “Als Scrummaster heb ik een coachende en faciliterende rol binnen de teams. Het is mijn verantwoordelijkheid dat mijn teams effectief kunnen werken door structuur en focus aan te brengen en eventuele blokkades weg te nemen. Doordat de lijntjes en feedbackloops binnen de teams kort zijn, lukt het me om de kansen en blokkades van een projectfase proactief in kaart te brengen. Dat levert belangrijke inzichten op om terug te geven aan de product owners, die daarmee op hun beurt beter de koers kunnen bepalen van de teams.”
De voordelen van Scrum zijn evident maar worden alleen gerealiseerd wanneer alle betrokkenen de theorie, gebruiken, regels en waarden van Scrum kennen en toepassen. Om dit te waarborgen en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, speelt het creëren van draagvlak een belangrijke rol. Ben herkent dat van zijn andere projecten bij 2-cnnct: “Mensen bieden vaak weerstand wanneer van hen wordt verwacht dat ze hun werkwijze of gedrag veranderen. Dat is mens-eigen en iets wat een project of goede teamdynamiek serieus kan ondermijnen. Daarom besteden we in onze projecten altijd in het bijzonder aandacht aan het creëren van draagvlak voor een verandering en houden we gedurende het traject een vinger aan de pols. Zo proberen we het succes van het project te waarborgen. Binnen Scrum werkt dat precies zo: door gestructureerd te evalueren en feedback te verwerken houden we iedereen aan boord.”
“Mijn doel als Scrummaster is om mijn teams te laten groeien in volwassenheid “, zegt Ben. “Dat is wat mij betreft gelukt wanneer mijn teams zelf-organiserend zijn. Dan kan ik als Scrummaster een stapje terug doen en de teugels wat laten vieren. Bij DELTA Fiber zie ik mijn teams steeds meer groeien in de Scrumstructuur – ik vind het mooi dat ik heb kunnen bijdragen aan een meer Agile bedrijfsvoering binnen de organisatie. Zo kan er snel gehandeld worden terwijl zonder dat de organisatie daarbij de strategische doelstellingen en haalbaarheid van ontwikkelingen uit het oog verliest.”
Benieuwd of en hoe de Scrum-methode in jouw organisatie past? Neem vrijblijvend contact met ons op om een plan van aanpak te bespreken. Plan hier een kennismaking in of laat hieronder een contactverzoek achter.
We komen zo snel mogelijk bij je terug.
Data-driven werken én vanuit klantbehoeften mee-ontwikkelen met de markt. Vanuit deze doelen stuurt Steven Zeelenberg, IT-manager Van Tilburg-Bastianen, aan op digitale vernieuwing. Ben jij benieuwd welke digitaliseringsinitiatieven Van Tilburg-Bastianen heeft geïmplementeerd? En welke voordelen deze hebben opgeleverd voor de business? Je leest het in deze case!
De strategie van jouw organisatie staat als een huis. Maar de uitvoering ervan blijft achter, omdat er een kloof bestaat tussen de strategie en waartoe jouw organisatie in staat is. Een achterblijvend informatielandschap kan de oorzaak zijn van dit probleem. Om dat aan te pakken is het essentieel om eerst de huidige situatie van de organisatie in kaart te brengen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.