In vijf stappen naar een gedragen datastrategie

De transitie naar cloudapplicaties maakt een ongekende opmars bij veel organisaties. De voordelen van de cloudtransitie kunnen enorm zijn, zoals flinke kostenbesparingen en verhoogde productiviteit. Het aanschaffen van cloudapplicaties is vrij eenvoudig en de apps bieden snel en gericht oplossingen voor specifieke vraagstukken. Maar de transitie is niet zonder uitdagingen – zo gaat regelmatig waardevolle data verloren omdat die op verschillende plekken in een organisatie ‘verstopt’ zit en onderling niet communiceert. Op die manier wordt de beschikbare data binnen een organisatie niet (optimaal) benut en gaat waardevolle data verloren. Een gemiste kans.

Hoe herken je de waarde van data?

Maar hoe zorg je ervoor dat je de waarde van de data binnen jouw organisatie herkent en kan inzetten? Het antwoord daarop is simpel: gedegen datamanagement binnen je Enterprise Architectuur, ofwel de blauwdruk die de structuur en werking van jouw organisatie beschrijft en beheert voor de lange termijn. Een belangrijk onderdeel van datamanagement is een gedragen datastrategie. Die is nodig om de waarde van de data over de hele breedte van je organisatie te maximaliseren en datasilo’s weg te werken en te voorkomen. Maar hoe stel je zo’n strategie op?

Het 5-stappenplan voor datastrategie

Bij 2-cnnct werken we met een 5-stappenplan samen om met een organisatie een datastrategie te ontwikkelen die visie geeft op het optimale (cloud)applicatielandschap van de organisatie. We begeleiden elke stap nauwkeurig, met als doel de organisatie de tools in handen te geven om de waarde van data op lange termijn te maximaliseren.

Stap 1 – Het voorbereiden van een visie op datamanagement

In de praktijk merken wij dat de visie op datamanagement binnen de verschillende disciplines van een organisatie erg kan verschillen en dat kan het draagvlak van de datastrategie negatief beïnvloeden. Vaak is men het niet eens over het belang van datamanagement en de uitvoerbaarheid ervan. Daarbij komt dat verandering binnen organisaties altijd zorgt voor frictie. Om de neuzen toch dezelfde kant op te krijgen, organiseren wij een visieworkshop, waarin wij aan de hand van voorbeelden van best practices en de projectdoelstellingen zorgen voor een gedeelde kijk op datamanagement binnen de organisatie. Deze stap is cruciaal voor het verdere succes van het traject.

Stap 2 – Data Management Maturity Assessment

We beginnen bij de ontwikkeling van een datastrategie altijd met het bepalen van het huidige volwassenheidsniveau van de organisatie op het gebied van datamanagement over de verschillende afdelingen heen. Dit doen we door middel van een Data Management Maturity Assessment. Op een laag volwassenheidsniveau zijn de applicaties van een organisatie niet aan elkaar gekoppeld en zit de data in silo’s. Op een hoog volwassenheidsniveau communiceren alle applicaties met elkaar – ongeacht waar de data zich precies bevindt in een organisatie – en levert de data waardevolle inzichten op voor de bedrijfsvoering. Door het volwassenheidsniveau inzichtelijk te maken creëren we een baseline en kunnen we doelstellingen formuleren voor de lange en korte termijn.

Stap 3 – Workshop rondom datastrategie

Om de processen, systemen en data binnen een organisatie in kaart te brengen organiseren we een brownpaper workshop voor de relevante stakeholders. Tijdens deze fit-gap analyse identificeren we de kloof tussen de huidige staat van de organisatie en de gewenste staat. Zo wordt duidelijk wat er nodig is om de doelstellingen te behalen. Een belangrijk onderdeel van de workshop is het identificeren van de data-eigenaren en de data-stewards, waarbij de stewards verantwoordelijk zijn voor het dagelijkse beheer van de data. De data-eigenaren zijn op hun beurt verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen met betrekking tot de data.

Stap 4 – Het ontwikkelen van een datastrategie

Met de output van de workshop kunnen wij een datastrategie ontwikkelen die het behalen van de doelstellingen mogelijk maakt binnen de kaders van de Enterprise Architectuur. Hierbij maken we de stappen naar succes zo concreet mogelijk en leggen we het fundament voor toekomstige groei. Afhankelijk van het volwassenheidsniveau van de organisatie kan een datastrategie stapsgewijs geïmplementeerd worden binnen een organisatie.

Stap 5 – Het waarborgen van draagvlak

De datastrategie wordt in de laatste stap niet door ons gepresenteerd, maar door de betrokkenen binnen de organisatie zelf. Het is ten slotte aan hen om de strategie uit te dragen en te blijven zorgen voor voldoende draagvlak.

Klaar voor de eerste stap?

Spreekt onze aanpak jou aan en wil je eens kennismaken met ons? Plan hier een kennismaking in of laat hieronder een contactverzoek achter.

Bedankt voor je bericht!

We komen zo snel mogelijk bij je terug.

Cases & Solutions

Luminis

Softwareselectie in de praktijk: een toekomst bestendig systeem voor Luminis

Luminis is een snelgroeiend software- en technologie bedrijf met verschillende vestigingen in Nederland en de UK. Met haar diensten loopt Luminis voorop als het gaat om de nieuwste opkomende technologieën. Zo werken zij voornamelijk met cloudtechnologie, door middel van consultancy en eigen producten. Toch is de technologie die intern bij Luminis wordt gebruikt niet geoptimaliseerd en kost het handmatige werk nog teveel tijd. Wij spraken Laurens Miedema, CFO Luminis, over de softwareselectie en keuze voor een overstap van Exact naar Microsoft Business Central.

Lees meer
ERP Selection Tree

Drie tips voor je ERP Selectie

Het kiezen van het juiste ERP is niet iets wat je dagelijks doet. Om je op weg te helpen geven wij je drie tips voor je ERP-selectie.

Lees meer
All cases