Wanneer de richting van de architectuur duidelijk is, kunnen één of meer nieuwe softwareoplossingen nodig zijn. Een softwareselectie moet niet worden onderschat. De softwaremarkt biedt talloze oplossingen en er wordt veel desinformatie verspreid. Wij helpen je de ruis weg te filteren en ondersteunen je op gestructureerde en bewezen manier om tot een weloverwogen beslissing te komen.
De eerste stap is een overzicht te geven van jouw eisen en wensen. Wanneer jouw behoeften duidelijk zijn, bespaar je jezelf en softwareleveranciers veel tijd. In deze fase is het daarnaast van essentieel belang om alle belangrijke leden van jouw team te betrekken, zodat niets gemist wordt en ondertussen draagvlak wordt gecreëerd. Om efficiënt alle partijen te betrekken, maken we gebruik van online-enquêtes en groep technieken. Op deze manier zorgen we dat we optimaal gebruikmaken van de kennis van jouw organisatie. We besteden bijzondere aandacht aan dat de beperkingen van het oude systeem niet de basis vormen voor de eisen voor de nieuwe oplossing.
Voordat je de markt opgaat met je aanvraag voor een offerte (RFP), is het verstandig om je huiswerk te doen en je goed voor te bereiden. Wij helpen je met onze kennis van de markt en onderzoeksresultaten. Daarnaast gebruiken wij ons uitgebreide netwerk om een praktische achtergrond te verkrijgen om overenthousiaste uitspraken van leveranciers en analisten te controleren.
Naast het bepalen van de behoefte, is ook je budget essentieel voor een efficiënt selectieproces. Wij zorgen ervoor dat je alle componenten in je budget opneemt en achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk omvat dit licentiekosten en/of cloud-abonnementen, maar ook aanvullende software, implementatie–, ondersteunings– en transactiekosten nemen we in beschouwing. Als basis voor onze analyse gebruiken we de kosten van jouw huidige oplossing(en) om zo tot een goede vergelijking te komen. Dit inzicht kan je helpen bij het bouwen van de business case voor het project.
Nu we gewerkt hebben aan de eisen, het marktonderzoek en het budget, is het tijd om de aanvraag op de markt te brengen. Een Request For Proposal (RFP) is een duidelijke en eenvoudige manier om geselecteerde partijen uit te nodigen aan te tonen hoe ze waarde kunnen toevoegen aan jouw organisatie. We organiseren de demonstraties aan de hand van een gedetailleerd draaiboek of op basis van een reeks van, voor jouw organisatie, belangrijke functionaliteiten. Aanwezigheid van sleutelfiguren uit de organisatie is cruciaal, waardoor deze sessies tijdig ingepland moeten worden. Wij helpen je met het bepalen en bewaken van jouw planning.
Nadat we alle stappen hebben uitgevoerd, is het tijd om te kiezen. Wij helpen je met het besluitvormingsproces door middel van het toekennen en wegen van de scores op diverse onderdelen. Op basis van deze scores, bepaal je de volgorde van voorkeur van leveranciers. Deze volgorde is de input voor de onderhandelingen die uiteindelijk leiden tot een definitieve selectie. Tijdens de onderhandelingen kunnen er bepaalde additionele keuzes naar boven komen, waarbij wij je helpen om deze mee in overweging te nemen voor de selectie. Nadat de keuze is gemaakt en de handtekening is gezet wordt het tijd om de implementatie voor te bereiden.
Wil je weten hoe we onze expertise in de praktijk inzetten? Lees onze cases en blogs. Je vindt ze hieronder of klik de button voor alle cases en blogs.
Luminis is een snelgroeiend software- en technologie bedrijf met verschillende vestigingen in Nederland en de UK. Met haar diensten loopt Luminis voorop als het gaat om de nieuwste opkomende technologieën. Zo werken zij voornamelijk met cloudtechnologie, door middel van consultancy en eigen producten. Toch is de technologie die intern bij Luminis wordt gebruikt niet geoptimaliseerd en kost het handmatige werk nog teveel tijd. Wij spraken Laurens Miedema, CFO Luminis, over de softwareselectie en keuze voor een overstap van Exact naar Microsoft Business Central.
Softwareselectietrajecten: wie kent ze niet? Je spreekt met verschillende softwareverkopers en de ene oplossing biedt nog meer mogelijkheden dan de andere. Na een aantal verkoopgesprekken wordt het steeds minder duidelijk waar het echte verhaal stopte en het verkoopverhaal begon. Een goed instrument om hier meer over te weten te komen is het uitvoeren van een referentiebezoek. Maar, hoe haal je daar nou het meeste uit? 2-cnnct helpt je graag op weg!