Vroeger was de voorgestelde business case om je bedrijf te migreren naar een cloud ERP-oplossing voornamelijk gebaseerd op een lagere TCO, of een onderhoudsvrij platform. Tegenwoordig stelt moderne technologie ons in staat om zoveel meer te doen. De mogelijkheden die een cloud-platform je bedrijf kan bieden zijn eindeloos en bieden je kansen die niet lang geleden onmogelijk voor te stellen waren. Je bespaart niet alleen kosten door je infrastructuur en onderhoud uit te besteden, maar je maakt ook handarbeid overbodig door autonome oplossingen in te zetten die intelligent werken.
Oracle biedt bijvoorbeeld een autonome database die kan worden omschreven als een clouddatabase die machine learning gebruikt om databasetuning, beveiliging, back-ups, updates en andere routinebeheertaken te automatiseren die traditioneel door DBA’s werden uitgevoerd. In tegenstelling tot een conventionele database voert een autonome database al deze taken, en meer, uit zonder menselijke tussenkomst.
Het gebruik van een autonome database is één voorbeeld van hoe Kunstmatige Intelligentie (AI) kan worden gebruikt om je bedrijf te optimaliseren, maar de opties zijn niet beperkt tot technische infrastructuren. Gartner voorspelde dat in 2020 30% van alle B2B-bedrijven AI zou gebruiken om minstens één van hun primaire verkoopprocessen uit te breiden. Een andere Enquête van Gartner wees erop dat van organisaties die AI-technologieën testen of implementeren, 61% van de respondenten de resulterende waarde aan de organisatie als significant rapporteerde. Op de vraag hoe AI zijn verkooporganisatie zal verbeteren, noemden respondenten: verhoogde efficiëntie, kostenreductie en verbeterde inkomstenstromen.
Deze resultaten lijken zinvol, ik denk dat de meesten van ons geloven dat AI organisaties efficiënter kan maken, maar om deze investering succesvol te maken, moet je nadenken over wat je probeert te automatiseren en wat je wilt bereiken. De implementatie van AI zou als zodanig geen doel op zich moeten zijn. Dus als je denkt aan het gebruik van AI vanuit een ERP-perspectief, helpt het om te denken in termen van praktische toepassingen. Hieronder vind je een overzicht van 3 kanten waar je op zou kunnen gaan als je overweegt AI te integreren in je architectuur:
Binnen je ERP – vooral wanneer je het host in de cloud – kan je enorme datasets maken en onderhouden. In deze sets kunnen patronen en correlaties bestaan die niet altijd zichtbaar zijn voor het menselijk oog. Met AI kun je deze minder voor de hand liggende trends identificeren en inzichtelijke conclusies trekken over specifieke bedrijfsactiviteiten of nalevings- en risicofuncties uitvoeren die eerst werden uitgevoerd door de eerste verdedigingslinie.
Industrialisatie van routineprocessen
Een medewerker voert volgens een set regels veel taken uit binnen je ERP (bewust of onbewust). Zulke gedragstaken kunnen vaak in wiskundige termen worden uitgedrukt en in software worden geprogrammeerd, wat het mogelijk maakt handmatige taken te automatiseren en sneller intelligente beslissingen te nemen dan een mens. Routinematige verantwoordelijkheden zoals het invoeren van facturen of het uitvoeren van de salarisadministratie zijn in dat geval net zo moeiteloos als een klik op de knop. Dit kan een belangrijke stap in efficiëntie optimalisatie zijn en stelt je in staat om waardevolle menselijke denkkracht vrij te maken om je meer te concentreren op high-level taken en processen die geen enkele machine betrouwbaar kan verwerken.
Een voorbeeld van het verbeteren van je gebruikersinterface door interactie is het integreren van chatbots in de applicatie. In plaats van uw ERP-toepassing te openen en naar de inkoopcatalogus te navigeren wanneer je iets nodig hebt, kan je je tot een chatbot richten die je adviseert welk product het beste voldoet aan je behoefte, en hij maakt automatisch de juiste aankooptransactie aan dient deze in ter goedkeuring. Door het zo gemakkelijk te maken een aankoop te kunnen doen, vermijd je maverick buying, en het bespaart je werknemers tijd die ze kunnen besteden aan andere taken. Je kunt het nóg eenvoudiger maken door dit proces spraakgestuurd te maken.
Dit zijn slechts drie voorbeelden van hoe Kunstmatige Intelligentie in ERP kan worden geïntegreerd in je organisatie en opgeschreven kan worden om je verbeelding te stimuleren. Er zijn meer manieren waaraan je kunt denken om AI te integreren in je organisatie om je processen te optimaliseren. Als je op zoek bent naar een manier om AI te gebruiken zijn we enthousiast om te onderzoeken welke opties de meeste waarde zullen toevoegen. Bereik ons gewoon via onze chatbot of e-mail, en we nemen snel contact met je op.
Een nieuw ERP? Stel dat je moet achterhalen welke ERP-systeem het beste bij je organisatie past. Dat moet niet moeilijk zijn, nietwaar? Ik ben bang dat ik slecht nieuws voor je heb. Er zijn meer dan 250 systemen waaruit geselecteerd kan worden! Het kiezen van de juiste leverancier kan lastig zijn; daarom hebben wij een lijst met de top 7 ERP-leveranciers van 2020 voor je.
Het kiezen van het juiste ERP is niet iets wat je dagelijks doet. Om je op weg te helpen geven wij je drie tips voor je ERP-selectie.